Tablets, ipad og hybridcomputere har været det helt store siden Apple lancerede deres epoke-skabende iPad. Men mens vi ser voldsomme teknologiske udviklinger på markedet for smartphones, så står udviklingen i stampe indenfor tablets, og det rejser dermed spørgsmålet: Er tiden ved at være løbet ud for tablets?
Det er nu ved at være 8 år siden, at Apple lancerede deres første iPad, og selvom Apple ikke var de første med en tablet, så var det dem, der for alvor satte gang i markedet for tablets, og siden har der været en hård kamp producenterne imellem for at skabe den perfekte tablet oplevelse. Apple ligger naturligt lunt i svinget, da de har et perfekt økosystem, som går på tværs af devices, og Google er med deres Android univers også kommet langt.
Selv de store producenter af software og hardware hoppede med på bølgen, og således har Sony, Dell, Lenovo, HP og sågar Microsoft lanceret egne tablets.
Interessen for tablets er dalende
Men nyere markedsundersøgelser viser, at interessen for de flade og håndlette computere er faldende. Således faldt efterspørgslen på iPads fra 2015 til 2016 med knap 20%, og det er noget af et fald, når man ser på den øvrige efterspørgsel på teknologi.
Årsagen skal nok findes i det tomrum, som tablets udfylder, og spørgsmålet er således, om det er et tomrum, der er den store udvikling i. Med den hastige udvikling i størrelsen af skærme, som vi har set indenfor smartphones er størrelsen på telefoner nu nærmende den vi kender fra tablets, og så dør behovet ganske stille og roligt. Kort sagt, så kan man sige, at telefonen klarer det tableten troede den kunne, og resten klares med laptops, som bare er det kraftigere i performance og teknologi.
Tablets er dog stadig en stor sællert til børn, som ikke har behov for smartphonens behændighed og regnekraft, men batteritid og stor skærm. Samtidig opleves der en større efterspørgsel på den gode læseoplevelse, hvor markedet for e-bøger er i stor vækst.
Det bliver spændende at følge markedet for tablets, som udfra nuværende tendenser enten skal revolutionere sig selv eller finde et lavere leje at sælge sig på.