3 gode tips til en bedre nattesøvn

3 gode tips til en bedre nattesøvn

Søvn er essentielt for kroppen. En god søvn gør, at overskuddet er større dagen efter, og at man føler sig veludhvilet og mere klar til dagens udfordringer. Søvn er desuden vigtigt for at restituere, samt for den mentale tilstand. Hvis du er en af de mange mennesker, som har problemer med søvnen, så kan du her få nogle tips til, hvordan du muligvis kan forbedre søvnkvaliteten.

Der kan være rigtigt mange grunde til, at man lider af søvnproblemer. Mange mennesker er stressede og har svært ved at finde ro i hovedet når det skal sove. Dette kaldes også tankemylder og kan i stor grad påvirke søvnen, samt livskvalitet. Til stress, kan man for eksempel forsøge sig med meditation hver dag. Meditation kan være med til at berolige åndedrættet og i nogle tilfælde hjælpe på blandt andet søvnen.

Nogle mennesker har også tendens til f.eks. urolige ben, eller genereal uro i kroppen og her kan en vægt dyne, også kaldet tyngdedyne gøre at man ligger roligere om natten. Med en Hugged dyne, kan man føle mere tryghed om natten, på grund af vægten. Studier viser, at det har en positiv effekt for mange at bruge en vægtdyne.

Husk de sunde vaner

Søvn, mad og motion kan også sagtens kobles sammen. F.eks. kan spisevaner og den kosten man indtager have en stor effekt på, hvordan man har det det fysisk og psykisk, men også ens søvn. Det anbefales for eksempel ikke at spise i omkring 3 timer fra sengetid. Herudover bør man holde sig fra for meget sukker, og spise en sund og varieret kost. Motion kan også medvirke til en bedre søvn, men her anbefales det heller ikke, at man dyrker motion lige op til sengetid for eksempel.

Der findes også mange gode husråd mod bedre søvn, men mange mennesker mener f.eks. at kamillete, kan virke beroligende inden sengetid.

Skriv et svar