4 helt normale råd til at komme i god form

Du har sikkert hørt, om den ene mærkelige kur efter den anden, og det kan være svært at finde ud af, hvad der passer og ikke passer.

Hvis du er træt af at læse om det, og bare gerne vil i god form eller tabe dig, så er disse råd skabt til dig. Det er de ting, som forskere er enige om, og derfor kan du med god samvittighed følge deres råd og stoppe med at tænke for meget over, om du skal spise lowcarb, lowfat, masser af kød eller kun grøntsager.

Det sjove er, at alle disse råd blot er mange af de ting, som siger sig selv, og som vi altid har fået at vide. Nej, du skal leve af burger, ja du skal sove osv.

Tab dig ved at spis færre kalorier

Der er snart så mange holdninger til, hvordan du taber dig, men det klassiske råd om, at du skal spise mindre, gælder stadigvæk. Det betyder ikke, at du skal tælle kalorier, men det kan være en god idé at gøre, hvis du ikke ved, hvor meget du spiser.

Når folk siger, at du skal spise flere men mindre måltider, så betyder det sådan set bare, at din krop når at forstå, om den er mæt eller ej. Derfor er det typisk en god idé at vente lidt med at tage portion nummer 2. Du skal ikke overspise, men sørge for at have det godt, når du har spist. Mad skal give dig energi.

Start med at tæl dine kalorier, hvis du vil tabe dig så spis færre kalorier, og hvis du vil tage på, skal du spise flere kalorier. Simpelt.

Alt motion er godt

Igen er der kæmpe diskussioner, om styrketræning er bedre end cardio, mens andre mener, at en blanding er det eneste rigtige med f.eks. crossfit. Sandheden er, at motion er godt, og hvis du har fundet noget, som du godt kan lide at lave, så skal du blive ved med at lave det.

Lav det som føles godt for dig, for så er du mere tilbøjelig til at blive ved med at lave det. Hvis du ved, at du kun kommer i gang, hvis du dyrker en motionsform som mountainbike, som er dyrt at komme i gang med, kan du overveje et hurtigt lån.

Søvn er stadigvæk vigtigt

Vi har altid fået at vide, at vi skal sove otte timer. Ok, måske er din optimale søvn 7, mens den for andre er 9. Men der findes nærmest ingen, der kan nøjes med fire timer søvn og mangel på søvn gør, at du mister det daglige overblik.

Desuden er søvn der, hvor din krop restituere og kommer sig over mange ting. Der er en række sygdomme, som man i dag øges massivt, hvis du ikke sover nok.

Slap af og nyd livet

Det er blevet populært at lave mindfulness og meditation, og der er ingenting galt med nogle af delene. Men hvis du har svært ved at komme i gang med det, skal du ikke have det dårligt med det.

Det vigtigste for din krop og sjæl er, at du slapper af og nyder livet. Det er den bedste måde til at undgå stress. Brug en masse ting sammen med dem, som du elsker.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*