You are currently viewing Få din business på skinner med en forretningsplan

Få din business på skinner med en forretningsplan

Hvis man gerne vil have sin forretning til at lykkes, er der intet vigtigere end en forretningsplan. Når du har en plan, så er øges sandsynligheden for, at din forretningsidé bliver til virkelighed – og ikke mindst for at investorer kan se potentialet. 

Hvis du lige har startet virksomhed eller går og drømmer om at gøre det, så er der nogle helt essentielle ting, du skal starte med. Du har måske allerede set alle afsnit af Løvens Hule, og er klar over, hvor vigtigt det er at begynde med at lave en realistisk, konkret og ambitiøs forretningsplan. Her kan du finde eksempler på forretningsplan.  

Tips til din forretningsplan 

Formålet med en forretningsplan er at overbevise både dig selv og andre om, at din forretning bliver den næste store succes. For at det skal lykkes, skal man overbevisende kunne svare på en række spørgsmål, der tydeliggør vision og mission med virksomheden. Læs med her og få de vigtigste tips til udarbejdelse af din forretningsplan. 

Sælg dig selv og dit produkt 

Som du nok også har set i Løvens Hule, så er der to ting, der altid spiller sammen: produktet og menneskene bag. Derfor skal du i en forretningsplan sørge for at sælge begge dele. Det er ikke tilstrækkeligt kun at fokusere på en af delene. Derfor skal du også sælge dig selv. Hvilke ressourcer og erfaringer bygger du/I denne forretning på? Hvilke svagheder har du eventuelt, og hvordan vil du overkomme eller kompensere for dem. 

Derudover skal du selvfølgelig sælge selve produktet. Hvorfor er der særligt brug for dette produkt/denne ydelse, og hvad får kunderne ud af det? Vær altid gerne både deltaljeret og kortfattet. Denne del skal stå super skarpt i din forretningsplan. 

Hvem er dine kunder – og hvordan vil du nå ud til dem? 

Det er altid vigtigt at forholde sig til markedet i en forretningsplan. Søger du at udfylde et hul i markedet eller vil du optimere et marked, som allerede eksisterer? Uanset skal man være meget overbevisende i sin forretningsplan om, at der eksisterer et marked for ens produkt/ydelse. Du skal overbevise dine kommende investorer om, at der vil være kunder i butikken. 

Derudover skal du lægge en plan for, hvordan du vil nå ud til de kunder. Altså en markedsføringsplan. Skriv dine tanker ned om, hvordan du vil reklamere for dit produkt og hvilke brandingstrategier, du har i tankerne. Gør dig overvejelser om din målgruppe, og hvordan du når dem mest effektivt. 

Tag de økonomiske briller på 

Når du vil bygge en virksomhed, er det én ting, som står fuldstændig centralt: økonomi. At have styr på sin økonomi er alfa og omega. Derfor skal du gøre det helt klart og tydeligt i din forretningsplan, hvordan du vil få økonomien til at hænge sammen. Det gælder både nu og i fremtiden. Hvordan vil du skaffe penge til virksomheden? Her kommer dine tanker om investorer og banker ind i billedet.  

Hvordan ser fremtiden ud for din virksomhed? 

Den sidste ting, som er utrolig vigtig, er en plan for innovation og udvikling. Hvordan skal fremtiden udspille sig for din virksomhed? Lav en konkret tidsplan over, hvor forretningen er henne om 1, 3, 5 år ud i fremtiden. Tydeliggør derudover hvordan virksomheden skal drives derhen. Det er en utrolig vigtig del af forretningsplanen, da den viser dine mulige samarbejdspartnere dit ambitionsniveau og fungerer som en konkret handlingsplan. Samtidig er den vigtigt for dig selv at have, så du hele tiden er klar over i hvilket retning, virksomheden er på vej i. 

Når du har besvaret alle disse spørgsmål i en gennemarbejdet forretningsplan, er du et skridt længere mod at få din business til at køre på skinner.