Vil du gerne være mere synlig på nettet? Der er stor konkurrence om kunderne på nettet i dag – og konkurrencen bliver kun større. Vil du derfor gerne have flere kunder ned i din fysiske butik eller forbi din webshop, skal du arbejde med SEO og sociale medier.
Sociale medier og SEO er den gyldne nøgle til større synlighed på nettet, da det ved den rette indsats kan give dig flere kunder og høje rangeringer på relevante søgninger i søgemaskinerne. Men, det er et stort område, så hvad der skal til?
Lokal SEO
Har du en butik i en gågade, eller du en af mange murere i området, kan det være godt givet ud at arbejde med lokal SEO. Her er der fokus på at optimere dit website til relevante lokale søgninger, så du dukker op, hvis nogen søger på ”Murer Holstebro” eller ”Blomster Esbjerg”.
Det er en langsigtet strategi, men er noget, du over tid vil kunne mærke i trafikken på dit website og i tilgangen af kunder både online og fysisk.
Teknisk SEO
Lokal SEO kan ikke gøre det hele. Der skal også arbejdes med det tekniske i form af bl.a. hastighed, ALT-tekst, bagvedliggende kode og meget andet, som gør det muligt for Google at crawle og analysere dit site.
Det kan være en større opgave, men er noget, der betaler sig med større synlighed i længden.
Velskrevne og indbydende tekster
Selvom du har en flot og lækker hjemmeside, der måske endda også loader hurtigt og er nem at navigere rundt på, er det altafgørende, at du også har velskrevne og indbydende tekster, der både er skrevet til målgruppen og til søgemaskinerne.
Tekst er en af de vigtigste veje til større synlighed på nettet, da det er her, du kan knytte relevante søgeord og søgefraser til dit website. Teksten skal naturligvis både leve op til Googles kriterier med hensyn til formatering samt være relevant og troværdig for den besøgende.
Teksterne skal derfor både lede kunderne ind på din hjemmeside og derefter overbevise dem om, hvorfor de lige skal benytte dit murerfirma eller købe blomster i netop din butik.
Sociale medier
Sociale medier er kommet for at blive. Derfor skal du så vidt muligt også forsøge at gøre det til et aktiv i din forretning. Det kræver naturligvis, at du har et konstant flow af opslag, og at du gør dem relevante for målgruppen ved at række ud for at engagere dem.
Fortæl dem gerne, hvordan de binder en flot buket, eller hvilke farver der passer godt sammen, når julebordet skal dækkes. Fortæl dem også gerne, hvilke mureropgaver du har løst denne uge, og hvad du kan hjælpe dem med, hvis facaden har fået sætningsskader eller badeværelset skal renoveres.
Selvom du måske ikke synes, det virker spændende eller interessant, giver det målgruppen mulighed for at lære dig og dine ydelser bedre at kende – men det giver dem også mulighed for at finde dig.
Facebook er altid et godt sted at starte. Herudover kan LinkedIn og Instagram (til meget visuelle forretninger) også benyttes. Men vælg hellere nogle få frem for dem alle, så du har tid og overskud til at lave opslag samt følge op på henvendelser og spørgsmål.