You are currently viewing Sådan danner du overblik over hverdagen

Sådan danner du overblik over hverdagen

Selvom ordet ”hverdag” lyder som triviel og cirkulær ting, så sker der meget mere, end man typisk tror. Livet er kompliceret, ens ansvar er mange og planer og rutiner kan ændre sig hurtigt. Det er svært at holde styr på det hele, og det kan føre til en følelse af angst og stres.

Så hvordan kan man danne sig et solidt overblik over hverdagen, og samtidig forholde sig parat til ændringer og afvigelser? Det er det, vi i denne artikel vil se nærmere på.

Strukturens infrastruktur

Mange mennesker holder deres planer, aftaler og rutiner i hovedet. Det virker for nogen, men for mange ender man altid med at glemme et eller andet. Når man så husker det for sent, så føler man stres. Derfor skal man udvikle en slags infrastruktur, der gør det nemmere at huske.

Du kan for eksempel investere i en opslagstavle af høj kvalitet. Her kan du hænge notitser og andre relevante ting op på, som hjælper dig med at huske. Du kan hænge opslagstavlen et sted, hvor du ved, du ofte vil se den som i din gang, på badeværelset eller i køkkenet.

Ens telefon har også kalenderapps. Dem kan du bruge til at kode begivenheder og aftaler ind i. Typisk kan man også sætte en alarm til, så du bliver mindet om dine aftaler på de rigtige tidspunkter.

Lav skemaer

Det bedste man kan gøre, for at danne sig et overblik over sin hverdag, er at lave skemaer. Alle de ting, du gerne skal nå i løbet af ugen, kan du allokere nødvendig tid til på dage, hvor du har tid.

Det hjælper desuden også, når der opstår uforudsete situationer i løbet af ugen. For så har du nemlig styr på, hvornår du har tid, og hvornår du ikke har.

At vænne sig til at lave og følge skemaer kan være svært, men på den lange sigt er det meget brugbart.

Lær at sige nej

Nogle gange er stressen og angsten forbundet med ens hverdag et resultat af ens modvilje til at sige ”nej”. Man kan hurtigt sige ja til en masse arrangementer og opgaver, som man egentligt ikke har tid til, fordi man vil få dårlig samvittighed.

Derfor skal du altid stoppe op, og give dig et minut til at tænke og tjekke, om du faktisk kan nå alle de ting, du går med til. Hvis du ikke kan, så er der ingen skam i at sige nej. Vi har jo alle kun 24 timer i døgnet.