Når man driver en virksomhed, så har man altid drømme om en god og bred kundekreds samt en kontinuerlig vækst I virksomheden. Men som nyopstartet virksomhed kan det godt føles som om det går meget langsomt fremad, og det er her at marketingteori kommer I spil. Der er nemlig en hel videnskab omkring hvordan du skal markedsføre din virksomhed for mest succes.
Men marketingteori dækker over mange ting, og hvor skal man egentlig begynde?
Kommunikationen må ikke fejle
Det er ingen hemmelighed at en stor del af en virksomheds marketing I dag foregår online. En stor del af ens potentielle kunder vil måske støde på virksomheden online, og det handler her om at have en stærk, tydelig og transparent kommunikation omkring det produkt eller den ydelse man sælger.
Indenfor marketingteori beskæftiger man sig med forskellige teorier indenfor hvilken form for kommunikation der virker bedst og hvornår. Her skal man forskellige gøre sig nogle overvejelser omkring hvordan man ønsker at brande sit produkt, på hvilken måde og til hvem.
Sælger man f.eks. eksklusive hudprodukter, så skal ens kommunikation spores ind på det felt og den målgruppe, hvor dette kunne have interesse. Det skal kort sagt være tydeligt at det er luksus man sælger, så produktet skal måske ikke kommunikeres ud til bilforhandlere, børnehaver eller kiosker.
Kommunikationen er særdeles vigtig og den hænger også unægteligt sammen med teorier omkring målgruppe, brand, forbrugeradfærd osv.
Strategier online
Hvis man vil sikre en god omsætning I sin virksomhed, så kræver det selvfølgeligt at man har en god kundekreds. Men nogle virksomheder får mest udbytte af en loyal kundekreds og tilbagevendende kunder, så er der andre virksomhed der primært har éngangskunder, så måske kun foretager et køb én enkelt gang eller to.
Vil man have en stærk strategi for at nå ud til de rigtige kunder og dermed generere indtægt, så er det vigtigt at man har en stærk profil online. Det er således ikke ligegyldigt hvordan præsentationen er på ens hjemmeside eller webshop. Klikker man sig som kunde en på I hjemmesiden der er forældet, så er man hurtigt væk igen.
Hjemmesiden eller webshoppen er en del af produktet du sælger, og skal derfor også afspejle kvaliteten på det pågældende produkt.
Dertil er det ikke længere nok med en hjemmeside eller webshop online. Der er nemt en del dynamikker på internettet der kan have stor betydning for om din hjemmeside bliver set eller ej. Det er her at begrebet som Search Engine Optimization, linkbuilding og Google Ads kommer I spil. Alle disse begreber dækker over de systemer der kan være med til at bestemme hvor meget trafik du har på din hjemmeside, og hvor mange potentielle kunder der egentlig præsenteres for lige nøjagtigt dit produkt, når de søger indenfor den kategori som dit produkt tilhører.
For eksempel er det essentielt at din content eller indhold på din hjemmesider indeholder søgeord, som potentielle kunder vil skrive ind på deres søgemaskiner, når de kigger efter produkter i relation til dit specifikke produkt. Er det økologiske hudprodukter du sælger, så skal ordene hudprodukt og økologi gerne gå igen i dit indhold på hjemmesiden.